tisdag 14 oktober 2008

virusbarn ska dö

Min skräck för förkylningar/influensa är numera omvittnad och inte helt omotiverad med tanke på det digra schema nästa kurs i mikrobiologi och bakteriologi bjuder på. Vi är ju dessutom Sveriges guldägg och har inte tid att ligga i sängen och snora, högpresterande som vi är.

Döm då min förvåning när jag glad i hågen sitter på dagens föreläsning och antecknar och hör ett mystiskt ljud bakom mig. Det låter som ett litet barn hostar och snorar precis bakom mig och mycket riktigt. Det är en liten, vidrig och uppenbart sjuk unge som sitter tre rader bakom mig och med lätthet kan identifieras som avkomma till arga mamman som ofta talar om sig själv i egenskap av sådan och för jämnan klagar över sin situation som förälder och studerande på en av Sveriges mest krävande utbildningar.

Det är tydligen så att hon inte kan bita i det sura äpplet och stanna hemma och vabba eller vad man nu gör när ungen är sjuk utan måste släpa ungen till skolan och föreläsningen utan tanke på oss andra som mäste sitta i samma rum som pesthärden.

På väg mot lunchen håller jag en arg rant om denna händelse i synnerhet och arga mamman i allmänhet och åker sedan till jobbet, svarar lite i telefon, öppnar mailen och möts av detta underbara mail:

Subject: Pressmeddelande
From: vma@whatevermail.com
Sent: 14 October 2008 12:21
To: alla@ivårklass.se

Det har kommit till vår kännedom att det vistas sjuka barn på studenternas arbetsplatser, såsom föreläsnings- och labblokaler. Vi på Veterinärer Mot Adenoviridae ser detta som en enorm smittorisk och önskar därför att mammor med sjukt barn INTE tar med sitt barn till skolan. Med andra ord - snoriga ungar lämnas hemma.

Med vänliga hälsningar
VMA

Jag vet i nuläget inte vem som ligger bakom detta men jag skattar denna person mycket högt och om jag får veta vem det är kommer belöning att ges omgående.

/dame can't make up my mind

Inga kommentarer: