fredag 3 oktober 2008

alla är snygga på gamla foton

När vi gick igenom en garderob hos mina föräldrar hittade jag en skokartong med tusen bilder som pappa tagit när han var ung.
Eftersom min pappa är så gammal var det sjukt snygga svartvita bilder från typ 40-talet och framåt på honom och alla hans vänner och framför allt är det en massa bilder från hans blomstrande segelkarriär som är hur kul som helst att ha.
Så mitt nya projekt är att tvinga honom att berätta om alla foton, när de togs och var samt vad alla på bilderna heter. Om han dör innan det vore gjort skulle vi ju bara ha kvar en massa tråkiga bilder utan historia.

Jag får höra så mycket intressanta historier och får veta så mycket saker om honom som jag inte vetat förut så det är verkligen helt fantastiska stunder. Tog upp detta projekt igår efter middagen och vi satt i flera timmar och drack irish coffee och pratade. Kanske är det för att min pappa är så gammal och jag vet att han faktiskt inte kommer att finnas där förevigt för jag uppskattar att vara med honom så himla mycket. Jag tror att detta har lärt mig att uppskatta båda mina föräldrar lite mer än andra.

Dessutom är jag verkligen en sucker för allt sånt gammalt. På något sätt känns det som om livet var lite enklare när min pappa var ung. De gick i skolan lite, började jobba och så fort de var lediga stack han och hans kompisar ut och seglade, både för nöjes skull och för att vinna kappseglingar. Det finns en massa fina bilder på dem när de seglar SM i Starbåt ute i Sandhamn eller bara glider runt i Brunnsviken en höstdag. Och varför är i stort sett alla på gamla svartvita bilder snygga, till och med de fula lyckas?

Nu när jag själv börjat segla mer och mer påverkar det mig ännu mer. Jag vill gå i min pappas fotspår och göra allt kul som han gjort med båtar. En av anledningarna till att jag vill segla just Gotland Runt är att min pappa gjort det och jag skulle vilja att han fick uppleva att hans dotter gör samma sak.
Jag är medveten om att detta är ganska cheesy men jag älskar verkligen min pappa över allt annat och han är en av de bästa människorna som levt ever. Och man vill ju alltid göra sina föräldrar stolta på olika sätt.

Och så säger han angående att jag ska provsegla den här x99:an på söndag att "nu måste du representera släkten och visa att du har lite bra seglings-gener i bagaget". Han är ju bara för rolig.

/dame can't make up your mind

Inga kommentarer: