söndag 14 juni 2009

wedding day

Så, på lördagen hann vi med en kort tripp in till centrala framstjärten (klitoris?). Strumpbyxor och ny slips införskaffades, J höll på att köpa en Armanislips för att han tog första bästa men hann hejda dem innan de drog typ tusen spänn på kortet, alltså vilket skämt, tusen spänn för en slips. Jag hade dock inte lika stor tur för mina strumpbyxor gick på typ 300 kr men jag antar att man får skylla sig själv om man går in på NK och bara ber om ett par. Visste inte ens att det fanns ett NK i Göteborg. Hann trots lite tidsbrist även med en fika med J's bästa vän + fru, mycket trevligt och bra.

Själva bröllopet var väl sådär till en början. Jag var ju fortfarande maxat förkyld och hade matat i mig diverse piller för att (gud förbjude) slippa hosta i kyrkan och framför allt för att orka med festen efteråt. Var rätt seg i kyrkan och inget i cermonin gjorde något för att pigga upp. Klassiskt och rätt trist kyrkbröllop med andra ord, någon sjöng fint men det var tråkiga låtar. Kan ha att göra med att jag inte alls kände brudparet men romantiken och känslorna låg lågt, i alla fall hos mig.

Festen efteråt var däremot lysande. Den hölls på ett säteri rätt nära kyrkan och där var det helt fantastiskt fint. Det låg vid en sjö så brudskålen hölls nere på gräsmattan mellan huvudbyggnaden och sjön och vädret var snällt om än lite kallt för min förkylda lekamen.
Sedan middag med lagom mycket trevliga tal som funkade även om man var helt ny i sammanhanget. Hade J's kompis R till bordet (som faktiskt var den enda jag kände sedan innan på hela festen) och han tog hand om mig exemplariskt, konverserade, drog ut stolen och dansade första dansen med mig. Dessutom är han sådär lågmält supersympatisk att man tycker grymt mycket om honom redan från början.
Maten var sådär ända fram till desserten (sagolik) och bröllopstårtan (precis lagom mycket) och efter lite kaffe och avec så blev det vin och cigarrer (cigaretter för mig till en början) ute på verandan som vette mot sjön. Mycket, mycket trevligt och jag fick chansen att få lite känsla för och lära känna några av J's vänner från trakten. Vi hann till och med med att dansa lite innan de stängde ner stället.

Hem till J's vänner, lite nattmackor och te och sedan i säng. Förkylningen var ju inte riktigt tacksam idag när jag vaknade men det var det nog värt. Vi sov länge, åt lite frukost och begav oss sedan hemåt. Det var trevligt att träffa J's vänner men tjejen var lite för beskäftig och pysslig för min smak. Jag berättade ju om deras Lexington-hem som förvisso var sjukt fint men utan känsla. Och tjejen var lite samma lika, lite för präktig och ordningsfull. Han var trevlig men kanske lite tråkig han med, han var ju ihop med henne...

På vägen hem åt vi hamburgertallrik uppe på Taberg, ett högt berg utanför Jönköping som J ville visa mig. Sedan somnade jag och vaknade hemma. Nu ska vi bara softa och äta kvällsmat och jordgubbar. Imorgon ska jag bli frisk.

/ dame can't make up my mind

Inga kommentarer: