söndag 26 april 2009

weekend out on the island

Den ovisa tanden (som nu inte ens finns kvar annat än som sönderborrad relik i min samling) ställer alltjämt till med trubbel. Tog bort stygnen häromdagen men inte fan ville såret gå ihop, stygnen till trots. Litet kvarvarande hål i tandköttet kräver tydligen en tamponad med guck på. Helt ok eftersom hälften av gucket var bedövningsmedel men trots det - jag är så goddamn trött på ipren-mumsande.

Åkte till ön över helgen. Fest skulle planeras och båt skulle fixas. Som tur är var både J och bästa bror behjälplig större delen av tiden.

Hade dock inte räknat med att J skulle falla i trans över det nystämda pianot men wtf, om jag står i köket en timme eller två är det ju enbart trveligt med musik till. För att bli äldre, fylla jämnt och ha fest kräver tydligen sin kvinna i köket. Jag producerade i rask takt potatisgratäng på drygt tio kilo potatis samt tio sweeta efterrättspajer.

Båten putsades och målades också men hade vi vetat hur jobbigt det var att fräscha upp friborden hade det aldrig hänt. Hett tips till andra båtägare: Hempels pre-clean är ungefär hälften så effektivt som koksaltlösning när det kommer till rengöring. "Löser upp silikonrester" - my ass att den gjorde. Scotch-brites och armkraft fick göra större delen av jobbet istället men till slut blev det blankt och fint i alla fall.

Jag tror inte att vår båt varit så här fin på evigheter och med tanke på att senaste gången allt kollades antagligen var vid nytillverkningen '76 så står koll av rigg, kölbultar och andra livsviktiga tillbehör på tur.

Tillbaka hem nu ikväll och det är ju ffs nästan sommar i stan. Jag vet att det är töntigt men kvällspromenad nuförtin är ju som att "ladda motorerna" (som vår kära ullapapeljott skulle ha skrivit).

/ dame can't make up my mind

Inga kommentarer: