måndag 2 mars 2009

gratis-jour? jaa, jättegärna

Sweet kväll med MU och CG (aahh, vilka underbara alias de precis fick) som dock inleddes med meningslöst fölvaktsmöte på skolans hästklinik.

Varje år föds nämligen en massa föl med ruttna förutsättningar och de brukar bli väldigt sjuka efter ett tag. Om de är lyckliga (?) har deras ägare råd att lägga in dem för intensivvård på hästkliniken och då får de en alldeles egen liten fölvakt. Dessa fölvakter är ofta elever på skolan som jobbar med detta för att få pengar och erfarenhet. Så långt är allt väl. Men tydligen finns det inte alltid föl att ta hand om och då vill inte kliniken betala för fölvakten vilket gör att de skapat detta praktiska system då man skriver upp sig på ett schema och väljer en dag när man vill sitta fölvakt.
Detta innebär i praktiken att man inte kan göra något eftersom man med en timmas varsel måste kunna komma in till kliniken för att vakta de ev. föl som kommer in. För detta får man absolut ingenting om inget föl finns att vakta. Mycket bra deal för hästkliniken, mycket dålig deal för fölvakterna - kan man tycka. Om man inte är galen student som bara brinner för att vara duktig och ev få lite erfarenhet och jobba på kliniken. Då gör man vad som helst gratis (att döma av de 50-tal som var där och sedan skrev upp sig).

Jag skrev upp mig på alternativ-listan. Då ringer de om det behövs och först då behöver man bestämma sig. Om man då är i hooden och vill är det ju bara att säga ja. Och få betalt från timme ett.

Ett liknande upplägg finns för mockning av hästklinikens enorma och fett skitiga boxar (hästarna står ju inne 24-7). Om man har tur (?) kan man bli tillfrågad/utvald att bli s.k. "skottare". Då jobbar man med att mocka en morgon i veckan (och då snackar vi svinottan) samt typ var femte-sjätte helg. Förvisso är det helt ok betalt men sjukt slitigt.
De flesta ser det här som en väg in på kliniken så att de senare kan få jobba som djursjukvårdare där men med tanke på omsättningen på djursjukvårdare (läs, det finns typ ingen omsättning) kan man nog bli fast som skottare förevigt (om man inte har bra kontakter - och har man det behöver man inte skotta).
Jag jobbade som skottare typ en dag, blev sedan skadad i armen och var sjukskriven i en månad och då insåg jag att fuck it, jag har fan mockat tillräckligt med skit i mina dagar, det är aldrig i livet värt det. Och jag var dessutom inte ens säker på att jag ville jobba på kliniken. Jag ville ju bo i Stockholm.

Summan av kardemumman är att vår skola är full av människor som gör skitjobb eller sitter jour utan ersättning för en chans att få arbeta lite på en hästklinik. Som inte ens verkar ha särskilt god stämning och där det verkar som att folk gladeligen hugger varandra i ryggen för fördelar eller en ny position. Herreminje vad jag inte orkar med min skola och människorna i den.

Tur att MU och CG kunde liva upp mig efteråt med lite vin, ost och diskussioner om sex. I love them!

/ dame can't make up my mind

Inga kommentarer: