fredag 22 augusti 2008

the sweet smell of innerstad

Jag har ett lyxproblem långt ifrån svält, död och elände men som ändå skaver mitt sinne och ger ibland ångest i vardagen. Problemet består i att jag vill bo i Stockholm men måste bo centralt för att kunna pendla till min skola i närliggande stad (för övrigt är jag även en innerstadshora som inte kan tänka mig att bo utanför tullarna). Jag går i skolan och har således begränsade ekonomiska resurser att lägga på hyra och inga rika föräldrar som glatt betalar multum för bostadsrätt eller svartkontrakt.

På blocket etc. kostar alla lägenheter i innerstaden typ 10 000 per månad och när man då glad i hågen lägger ut sin egen annons, specificerar exakt vad man vill ha (typ bara inom tullarna) och hur mycket man kan tänka sig att betala (max 5 000) ramlar det in en hel del oönskade svar.

Hittills har jag blivit erbjuden:
- Del i trea i Spånga av man/kvinna/hjuldjur utan några som helst kunskaper i det svenska språket
- Rum i Solna för 5 500 kr
- Kedjehus i Haninge
- Etta i Kista
- Rum med egen ingång i Hässelby
- "Perfekt" boende med frånskild man (?!?) i typ Axelsberg

Märk väl frånvaron av lägenheter som ens är i närheten det jag söker. Blev erbjuden ett rum på Kungsholmen. Rätt område, bra läge men fucking 4 500 kr för möblerat pytterum kändes som overkill all the way. Det var vad jag betalade för fantastisk andrahands-etta vid S:t Eriksplan för ett år sedan.

Att bo med min kompis i en etta på Söder känns helt plötsligt så attraktivt att jag dör.

/dame can't make up my mind

1 kommentar:

witty girls sa...

Ha ha. "Perfekt" boende med frånskild man låter väl kanon. Då kanske du inte behöver betala så mycket bara du diskar, städar och ställer upp på lite sex ibland. Det är så livet ser ut för de flesta av oss iaf.

/dame gbyh