torsdag 2 juli 2009

dog watch

Ahh, hela veckan utom tisdag har jag haft hundpass på mitt jobb och börjar härliga 6:15. Uppstigning vid fem-rycket med andra ord och zombie-like halva arbetsdagen. Enda trösten är att det nu snart bara är en dag kvar och att när man vaknar upp ur koman har minst halva arbetstiden gått, yes.

Sitter alltså och halvsover lite framför datorn och hjälper resenärer med varierande humör (hos både dem och mig vill jag tillägga). Emmellanåt slösurfar jag och läser bloggar och försöker hitta mer delar till båten som ovillkorligen måste pimpas lite till semestern.
Jag och J bestämde oss nämligen i ett ögonblick av övermod att börja semestern med att segla till Finland för besök hos ex-kombon, hennes mamma + eventuella andra som råkar vistas på deras sommarställe på Korpo som ligger mellan Åland och Finland.

Igår var vi således på Nautiska Magasinet för att forska i olika sjökortsmöjligheter. Jag fick ju en massa pengar till en GPS med plotter i födelsedagspresent men det visade sig att pengarna bara räckte till just själva GPS:en. Sedan kostade de digitala sjökortet som man stoppar in i GPS:en mellan två och tre tusen (aah!). Plus att vi behöver papperskort också ifall man skulle råka dumpa maskinen i sjön eller så. Och då behövs det två båtsportkort över Åland och västra Finland till det facila priset 795 kr styck.

Och vi som tyckte det var dyrt att ta Silja-båten över.

But, oh, the adventure!

/ dame can't make up my mind

Inga kommentarer: